tabiat darwisy sebelum tidur

tiap2 dari kita mesti ada tabiat sebelum tidur kan? kalau aku, bukan sahaja sebelum tidur, malah, sepanjang2 tidur mesti nak peluk sesuatu… biasanya bantal kecik aku lah.. kalau tak ada bantal tu, selimut, buku, sejadah atau apa2 sahaja yang aku boleh peluk… memang itu je lah dari dulu sampai sekarang.. masa aku baby tak tau lah pulak, kena tanya ibu nanti.. :P

tapi, darwisy pulak, semenjak dia lahir, dah beberapa kali tabiat dia sebelum tidur ni berubah.. hehehe….

1: masa awal2 baru lahir sampai umur beberapa bulan, macam biasalah, sebelum mata dia terlena, mesti nak ‘gayut’ atau orang jawa kata mengempeng.. masalahnya, dia bukan nak nyonyot pun, sekadar nak letak dalam mulut dia je.. tapi, bila aku tarik, masa tu lah dia sibuk2 nak nyonyot… rasa macam jadik kecut.. hahaha…

P3270064

2: bila dah besar sikit, masih lagi nak ‘gayut’, tapi tangan dia mesti nak menggetel mana2 tubuh badan aku… apa2 je lah yang dia dapat gentel.. hmm, channel satu lagi tu memang dah ditutup awal2.. :P kebiasaannya, perut aku la jadi mangsa… huhu

3: bila dah tak berapa nak bergayut sebelum tidur, darwisy suka gentel bulu mata dia.. yang ni aku rasa macam aneh sikit… jenuh aku mengintai, amendelah yang digentel tu… rupa2nya la bulu mata dia… sampaikan aku rasa sebelah bulu mata dia jadi lentik sebab dia duk tolak2 ke atas… hehehe

PB150252

4: korek hidung.. aduh, sampai berdarah2 hidung dia asyik kena korek je.. tapi, tabiat korek hidung ni tak terbatas waktu nak tidur aje, waktu2 biasa pun dia mengorek juga… hahaha

5: menggentel sendi jari jemari aku.. hah, yang ni sakit… sebab dia cubit2 tang yang berkedut kat sendi jari2 aku ni… kena sorok.. :P

6: yang terbaru dan terkini, menggentel siku… sakit tu… ish! ni ikut perangai acu anas la ni… acu anas masa kecik2 pun suka gentel siku orang bila nak tidur… kadang2, bila dah tak tahan sakit, aku sorokkan siku aku ke menghala ke bawah.. tapi, dia akan cari juga.. tak dapat gentel, dapat pegang pun jadi laaa… hahaha…

7: aku tunggu tabiat terbaru dia selepas menggentel siku ni…. hehehehe

kadang2, bila tengah tidur, mungkin dia tak selesa, dia akan tidur menonggeng… :P

PB200073

anak2 kalian pun tentu ada tabiat nak tidur tersendiri kan? memang sekarang sakit kena cubit/gentel.. tapi, ini lah yang jadi bahan buat kita tersenyum bila terkenang kan si comel.. :P

24 thoughts on “tabiat darwisy sebelum tidur

  1. hm…xde cite ttg tabiat anak tidur..:(
    tp klu cite pasal diri sendiri,ada la..shela klu tido mesti peluk something dan suka tidur tutup telinga(menangkup telinga dgn bantal)..dan klu susah nk tido,shela akan tidur mcm darwisy tidur(mcm dlm gmbr darwisy yg last…hehehehe) :)

    • ala shela, belum lagi tu.. :)

      cerita shela tidur pun ok jugak.. :P
      hah, saya pun kadang2 bila nak mula tidur suka juga letak bantal kat telinga…
      maklum le, rumah kita ni kan tepi jalan… bising.. hehehe

      • tau xpe..dpt menyerap bunyi sblm terus ke telinga kita..hehehe..tp mmg tabiatnye mcm itu dr sekolah…
        mula dr mula dok asrama teknik..paham2 aje la,tido katil atas..kkdg dh tido awal dr kwn2..
        pastu masa kat U plak,sama gak.slalu tido awal dr kwn2 lain.. so,bantal yg ada dpt menghalang cahaya terang bilik yg masih ada org yg study..(org lain study,shela tido..ada ke patut?..hehhehe)

  2. ha..ha.. comel la darwisy!

    izzah pun ada tabiat dia.. dari kecik sampai sekarang satu je dia suka… pegang kain letak bawah dagu.. tak kira la sapu tangan ke, kain lampin ke.. asal ada kain bawah dagu mesti lelap punya

    kira kain tu macam comforter dia la… pagi2 nak tinggalkan dia kat nurseri mesti bagi sapu tangan satu..he..he

    mesti ni sebab i selalu letak kain bawah dagu dia masa bagi susu (supaya susu tak meleleh).. akhirnya jadi tabiat..ha..ha

    • hahaha,
      tak pernah lagi jumpa baby tidur nak letak kain bawah dagu… mula la rasa teringin nak tengok izzah tidur cam ne.. hehehe…

      saya dulu, kalau susu meleleh, sapu dengan baju dia je.. hahaha… terukkan? :P

  3. ala tomeinye darwish…geram akak tgk..tabiat tdo najwa..biase b4 tdo najwa akan isap botol biasenye air masak..masa isap susu tu najwa suka gosok idung dia…klu haziq lak dia suka tdo bwh ketiak akak..hehehhe…klu tgh mlm dia terjaga pn msti cari ketiak akak..sya..sedih akak teringat haziq..skg haziq n najwa kat kg..mcm mane lah agaknye dorang tdo..ntah ketiak sape lak yg haziq cari…

  4. bak kata pepatah..dok bawah ketiak ibu…mcm haziq la tu..hehhehe..wangi pe sya..tu sbb haziq suke..heheheh…

    sya..adk ipar yg jaga dorang blk umah kakak dia sbb nk tlg meniaga pose nanti…wawawawawa..rela dlm paksa

  5. aisyah tak mcm mama dia…mama dia sama mcm mama darwisy..kalo tido mesti nk peluk sumthing..esp kalo td umah org & tak cukup bantal! rela takde bantal dr tak peluk sumthing..aisyah plak kalo bg peluk sumthing mcm teddy/bantal ke..sure dia tolak….cuma takleh lari dr mengempeng la..tu wajib..janji letak dlm mulut dah kira ok..bila tarik..dia suck kuat2..tak bg lepas!dulu perasan jugak..kalo dia nk tido…dia mesti genyeh mata kuat2..pastu jari telunjuk korek telinga..sampai luka kdg2 tu….skrg dah takde tabiat tu..cuma masih mengempeng sambil satu lg tgn meraba2 yg sebelah tu..kalo mama dia tutup..kemain marah..nk tak nk relakan je..huhuhu..kalo tak ‘situ’…asalkan raba2 perut or dada..dah kira ok la..pendek kata asalkan raba..huh kuat meraba btl la!hehe

  6. hehehhe.. cute lah darwisy.. mcm2 akal nyer nak tidur..

    aliya masih lagi ngempel sblm tidur..
    anis & fikri jenis yg pandai tidur sendiri.. tp fikri dgn bantal busuk dia lah.. anis kalo dah ngantuk sgt, terus lena jer dgn puting nya… hehehiiii..

  7. salam kak… best la baca entry2 akak.. comelnya darwisy :-)… anak 1st ekk… patut la semangat jer selalu tulis2 pasal darwisy :-)…

    macam2 tabiat ekk.. hehe. tapi yang tang tidur menonggeng tu, baik akak elakkan sebab bimbang perut darwisy jadi buncit nanti.. kakak saya dulu pun camtu, masa kecik2 dia selalu suka tido menonggeng.. ni mak la cerita.. dari kecik sampai besar dok perut buncit la..

    • shye,
      thanks baca entry2 cerita ceriti akak yang tak seberapa ni.. :P

      ha ah, anak first, tu yang excited lebih sikit tengok perkembangan dia, habis semua nak cerita. bukan apa, sebagai kenang2an untuk satu hari nanti.. :D

      betul ke tidur menonggeng boleh buncit? patut la perut darwisy buncit semacam… ish, kena ditegah ni, kang tak hensem… hahaha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s